När man jobbar inom vården som jag gör, så innebär det att man måste ha en viss sorts arbetskläder. Så är det ofta i många yrken. Min make använder arbetskläder för byggbranschen och jag arbetskläder anpassade för vården. Från november förra året, 2018 så rädde nya arbetsmiljöföreskrifter i kraft. De innebär att arbetsgivaren ska bekosta arbetskläder för vissa anställda.
Arbetskläder inom vården ska bäras av anställda på äldreboenden, LSS-boenden, i hemtjänst och inom hälso- och sjukvård. Personliga assistenter måste det däremot inte.
Anledningen att man ska ha arbetskläder inom vården är för att det finns en risk för att smitta sprids. Det kan också uppstå vårdrelaterade infektioner. Du kan inte välja om du vill ha arbetskläder eller inte.
Du kan inte välja om du vill ha arbetskläder eller inte. Men det är bra att göra det och att ha nytvätta kläder på jobbet. Arbetsgivaren är den som ska stå för att dessa kläder tvättas. Sedan så ska de bara användas på jobbet. Inte tas med hem. Du ska alltså byta om på jobbet. Om det inte finns någon plats på jobbet att byta om på kan arbetsgivaren ordna en tvättpåse som den anställde kan ta hem och lägga kläderna i och ta med till nästa arbetstillfälle.
Jag själv h ar ett skåp på mitt jobb samt att vi har rum där vi kan byta om och hänga av oss våra vanliga kläder.
Om du jobbar på ett bemanningsföretag inom vården kommer det fortsatt att vara din uppdragsgivare som står för arbetskläder. Som hyrsjuksköterska får du dessutom förmånen att ta del av helt andra fördelar, såsom mer kontroll över din arbetssituation, ett flexiblare arbete och högre lön. Det kan också vara klokt att byta arbetsplats för att få ett större kunskapsutbyte, även om det så bara är för ett år.