Viktigt för hälsan att röra på sig

Våra kroppar, de är byggda för att de ska röra på sig. Grejen är ju att när du motionerar blir du piggare, starkare och kan förebygga många problem. Det är bra med motion, eftersom det ger dig bättre rörlighet och balans, du blir mindre stressad och sover bättre. Sedan motverkar det även övervikt, höga blodfetter och högt blodsocker. Din hjärna påverkas även den positivt av att du tränar. Det genom att du får bättre minne och koncentrationsförmåga. När du tränar frigörs också dopamin, serotonin och endorfiner, vilket ofta gör dig gladare och piggare.

Hur mycket ska du röra på dig?

Det finns rekommendationer att en vuxen person bör vara fysiskt aktiv sammanlagt minst 2,5 timme varje vecka. Då ska man bli varm och pulsen ska gå upp. Det räcker dock med en rask promenad på 30 minuter, fem dagar i veckan. Gillar du mer högintensiv träning så kan du satsa på hårda pass med löpning, tre gånger per vecka. Du kan även då fundera på att testa kosttillskott. På fitline-fitness.se kan du läsa mer om det.

Viktigt med vardagsmotion

Det är bättre att motionera lite och ofta, än mycket och sällan. Du kan få in en hel del i vardagen på ett enkelt sätt. Det genom att ta trapporna istället för hissen, cykla till jobbet, hoppa av på en tidigare hållplats och gå resten och så vidare. Se även till att försöka röra på dig minst en gång i halvtimmen om du sitter mycket på dagarna.

 

11 aug 2020